Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Snor of Brom Scooter kopen? Overschrijven en aankoop TIPS !

  1. #1
    Sheriff @ low profile Flaming Rox's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Leeftijd
    53
    Berichten
    3.497
    Rep kracht
    16

    Snor of Brom Scooter kopen? Overschrijven en aankoop TIPS !

    Tips bij aankoop van een tweedehandse scooter of brommer

    Hier vindt U enkele tips voor de aankoop van een tweedehandse scooter of brommer.

    Uit ervaring weet ik dat vele verkopers het niet zo nauw nemen met de gegevens die ze verstrekken in de hun advertenties.
    Meer dan eens worden onbewust maar ook vele keren meer dan bewust verkeerde gegevens opgegeven. Het enige doel van deze mensen is een hogere prijs krijgen voor hun goederen. Sommige overdrijven echt zo erg dat het pure oplichting is.

    De meest gebruikte oplichting trucjes en de tips om deze te doorzien.

    - bewust verkeerd vermelden van de leeftijd en of kilometerstand van het voertuig.
    Omdat een jong voertuig natuurlijk meer opbrengt dan een oud.

    Tip 1, de gegevens van het voertuig
    Vraag aan de verkoper steeds een aankoopbewijs. Laat de verkoper alle gegevens van het voertuig vermelden.

    Deze zijn

    - Het chassisnummer (framenr) van het voertuig
    - De kilometerstand van het voertuig
    - De klasse van het voertuig, ( klasse A mag maximum 25 km/u klasse B mag 45 km/u) in Nederland catagorie snor of bromscooter
    - De leeftijd van het voertuig.

    Kan of wil de verkoper de leeftijd van het voertuig niet vermelden. Dan kun je indien je dit wenst bijna altijd via de invoerder van het betreffende voertuig de juiste leeftijd opvragen. Deze gegevens opvragen duurt in de meeste gevallen slechts enkele minuten en kan je een ernstige teleurstelling voorkomen.

    Laat op uw aankoopbewijs ook steeds vermelden of het voertuig al een ongeval heeft meegemaakt of niet (voertuigen die al bij een ongeval betrokken zijn geweest laat men beter links liggen). Meestal worden dergelijke voertuigen rap en goedkoop hersteld en zit daarna de nieuwe eigenaar met de brokken.


    Tip 2, Waar dient U verder vooral op te letten ?

    De uiterlijke staat .

    De uiterlijke staat zegt meestal al veel over het gebruik van een voertuig.
    Voertuigen vol met krassen, gescheurde zadels en met tape aan elkaar geplakt laat men best voorbijgaan. Dat spreekt voor zich (of men moet project willen beginnen).

    De motor.

    Reeds een warme motor ?
    Bij aankomst en natuurlijk voor de testrit voelt men best aan de motor en de uitlaat (pas op voor brandwonden) is de motor al warm gereden dan kan dit erop wijzen dat het voertuig met een koude motor of bij vochtig weer slecht start.

    Toerental.

    Als de motor loopt moet deze op hetzelfde stationair toerental blijven draaien. Dit wil zeggen dat de motor op zichzelf niet opeens vlugger en daarna weer trager begint te draaien. Bij een stationair toerental bedoel ik ook zonder dat er aan de gashendel gedraaid wordt. (let wel in de winter wanneer het koud is). Zal bij voertuigen met een automatische choke. Bij de start de motor iets sneller draaien en zal deze daarna langzaam afzakken naar een normaal stationair toerental. Dit duurt ongeveer een minuut.

    Geluiden.

    Let bij een testrit op abnormale geluiden en trillingen. Voertuigen die abnormaal hoge toeren maken bij normale snelheid. Hebben meestal een slecht afgestelde vario (versleten vario) voertuigen die ondanks een warme motor telkens schokken bij vertrek hebben een versleten of een slecht afgestelde vario/koppeling.

    Rijden in hoge toerentallen is niet enkel duur. U verbruikt veel meer benzine maar ook de levensduur van uw motor wordt korter.

    Hoe te testen?

    Tijdens de testrit stopt en vertrekt men best een paar maal om te zien of het voertuig goed reageert. Na de testrit laat men best de motor enkel minuten draaien om te zien of het voertuig ook bij een warme motor stationair blijft draaien. Niks is zo vervelend dan een voertuig dat bij elke stoplicht stilvalt. Valt de motor uit dan is meestal de motor (carburateur of ontsteking) slecht afgesteld.

    Voor overschrijving kenteken(benodigdheden)kan je hier terecht.

    Met dank aan 2wheels!
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden
    Laatst gewijzigd door Flaming Rox; 11 februari 2010 om 19:02

    Gelieve geen vragen via de mail of pm! (ook geen Visitor Messages) Gewoon posten op het forum,
    op die manier heeft iedereen er profijt van.

  2. #2
    Retro Club Admin Chemado's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 december 2007
    Leeftijd
    48
    Berichten
    161
    Rep kracht
    10

    Thumbs up Overschrijven van een snor of brom Scooter

    Als u een bromfiets koopt, moet u als nieuwe eigenaar het kentekenbewijs zelf op uw naam laten overschrijven. Iemand anders kan dit niet voor u doen. Voor het overschrijven van een bromfietskenteken moet u minstens 16 jaar zijn en in Nederland wonen.

    U kunt het kentekenbewijs op verschillende manieren laten overschrijven:

    1.Overschrijven op het postkantoor
    U kunt het kenteken laten overschrijven op de grotere postkantoren.

    2. Overschrijven bij erkend bedrijf
    Als u een bromfiets koopt bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid Tenaamstellen Voertuigbranche (TV), dan kan de medewerker het kentekenbewijs daar direct op uw naam overschrijven.

    Om een kentekenbewijs op uw naam te laten, hebt u nodig:

    - Een geldig legitimatiebewijs
    - Het Tenaamstellingsbewijs
    - Het Overschrijvingsbewijs

    Let u er wel op dat zowel het complete kentekenbewijs als de GAIK kentekenplaat aanwezig is. Verder moet u ook controleren of een eventuele duplicaatcode op het kentekenbewijs overeenkomt met de duplicaatcode op de kentekenplaat.

    Als dat niet het geval is, moet u ervoor zorgen dat de eigenaar of houder (de verkoper) van de bromfiets, voordat de overdracht plaatsvindt, alsnog zorgt voor de juiste documenten en/of kentekenplaat.

    WA verzekering
    Vanaf de tenaamstelling moet de bromfiets WA verzekerd zijn. U kunt dit regelen bij uw verzekeringsmaatschappij.

    Tarief 2007
    Tenaamstellingsbewijs 9,00


    Bron : RDW datum 25 december 2007
    www.rdw.nl
    Laatst gewijzigd door Chemado; 21 februari 2008 om 13:41

  3. #3
    Retro Club Team asfaltmaffia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 november 2007
    Leeftijd
    41
    Berichten
    833
    Rep kracht
    12
    En er moet ook nog eens een uitreksel van de gemeente bij zitten mocht je over bromfietscertificaat beschikken ipv rijbewijs catagorie AM ivm je adresgegevens dit kost ook ong 9 euro(verschilt per gemeente)
    Ik ben op dit probleem gestuit na 3 x geprobeert te hebben me scooter over te schrijven"wat je soms ook knap lastig wordt gemaakt".
    Laatst gewijzigd door Chemado; 23 februari 2008 om 15:37

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Soortgelijke discussies

  1. 40% leden korting op aankoop Scooter
    By admin in forum Scooter Hulp (Partner) Acties
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 14 september 2009, 21:17
  2. vivacity(brom/snor)
    By scooter2009 in forum Algemene Vragen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 5 juli 2009, 13:24
  3. Zip 2000 4 takt snor blok onder brom
    By vinnie010 in forum Technische vragen 4-Tact
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 20 maart 2009, 13:43
  4. Wanneer inbeslagname brom/snor scooter ?
    By Chemado in forum Wet en Regelgeving
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 15 januari 2008, 22:38
  5. Frame nr Dj kymco snor of brom
    By .kevo in forum Algemene Vragen
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 21 december 2006, 20:28

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •