Via deze weg willen wij alle snorscooterrijders wijzen op de aangescherpte regels die sinds juli 2014 van kracht zijn als het gaat om controle van constructiesnelheden.
Per juli 2014 wordt op elke scooter die opgevoerd is een WOK status (=Wachten Op Keuren -> kentekenbewijs wordt ingenomen) uitgegeven.

De constructiesnelheid van een snorfiets mag maximaal 25 km/u bedragen. In de wet is opgenomen dat hierop een tolerantie van 4 km/u wordt toegestaan voor fabrikanten. Dit betekent dat de overheid en de politie een snorfiets die een constructiesnelheid heeft van 30 km/u of hoger als ‘opgevoerd’ beschouwt.

De hele tekst vindt u terug via onderstaande link
http://www.om.nl/organisatie/beleids...zing-meting-1/

De politie beschouwt een snorfiets als opgevoerd wanneer de toegestane 25km/u + 4 km/u overschreden wordt.
Wanneer de scooter dus een snelheid haalt van 30km/u of meer.
Voor nu is de voornaamste manier om dit te meten de rollenbank.

Hierop is een meetcorrectie van 5 km/u van toepassing:
Voorbeeld:
Rollenbank geeft aan: 34 km/u -> meetcorrectie -/- 5km/u = 29km/u OK
Rollenbank geeft aan: 35km/u -> meetcorrectie -/- 5km/u = 30km/u NIET OK -> WOK STATUS

Om te zien wat het oordeel is bij verschillende geconstateerde snelheden op de rollenbank, volg de onderstaande link
https://webapps.politieacademie.nl/n...k#boekdeel-547

Wanneer een berijder geconfronteerd wordt met een rollenbanktest waaruit blijkt dat de maximale constructiesnelheid (29km/u na rollenbankcorrectie) wordt overtreden, krijgt hij niet alleen een boete, maar is het tevens niet meer toegestaan om met het voertuig te rijden op de openbare weg.
Voordat de WOK status door het RDW kan worden opgeheven moet de scooter eerst worden aangepast (vult u hier uw kosten maar in) en vervolgens door de RDW worden gekeurd (kosten circa € 75).