Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Wet en regelgeving voor brommers

  1. #1
    Retro Club Expert kremers's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    42
    Berichten
    135
    Rep kracht
    9

    Wet en regelgeving voor brommers

    Hierbij een link naar de wet en regelgeving voor brommers.
    Afkomstig van het openbaar ministerie.


    Openbaar Ministerie - Brommers en snorfietsen

  2. #2
    imported_nick-z0rr
    Guest
    Hoi Revrie's
    Naar aanleiding van een topic van Augustus/september 2008 en die van Kremers,vind ik het belangrijk en niet alleen voor mijzelf maar ook voor mijn mede Retrovrienden (Revrie's)om nog wat toe te voegen wat betreft de borden G11 en G13 verplicht fietspad en onverplicht fietspad,(volgens mij is hier veel onduidelijkheid over,inclusief ondergetekende) tevens een bericht wat betreft onderzoeken en aanbevelingen snorfietsen op fietspad.(lees dit door en trek je conclusie).
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden

  3. #3
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Dat het soms onduidelijk is kan ik goed begrijpen. Waar ik me toch wel vreselijk aan irriteer zijn die vervelende G12-C borden die onverwachts in ''the middle of nowhere'' en verstopt (achter bomen) opduiken. M.a.w. moet je dus ineens van het bromfietspad af de rijbaan op. Dit is opzich niet erg ware het niet dat deze extra aanduidings borden wel erg klein zijn en je ze pas op het laatste moment waarneemt.
    (meestal dus veel te laat want is vaak in het midden van het bromfietspad)
    Deze borden zijn echter enkel verplicht voor de 45km versies. (niet voor 25km)

    Wetgeving/verkeersregels/verkeersborden

    Sinds 15 december 1999 rijdt de bromfiets op de rijbaan. Door deze regel is het aantal ongevallen waar een bromfiets bij is betrokken, sterk afgenomen.

    Voor de duidelijkheid nog even het verschil tussen een bromfiets en een snorfiets:
    Een bromfiets (klasse B) heeft een geel kentekenplaat en bij een snorfiets (klasse A) is de plaat blauw.
    Een bromfietser moet een helm dragen. Voor snorfietsers geldt die verplichting niet.

    De regels die zijn ingegaan per 15 december 1999, zijn:

    >Snorfietsers volgen in beginsel de regels voor fietsers, tenzij anders bepaald.

    >Snorfietsers mogen niet, zoals fietsers, met z'n tween naast elkaar rijden. Een snorfietser en een fietser naast elkaar mag dus ook niet.

    >De maximumsnelheid voor snorfietsers is 25 kilometer per uur.

    >Snorfietsers mogen een onverplicht fietspad alleen gebruiken met uitgeschakelde motor. (Als bromfietser mag je het fietspad waar bord G13 geplaatst is NIET gebruiken.)



    >Bromfietsers moeten het verplichte fiets-/bromfietspad vol-gen. De bromfietser hoort dus niet overal binnen de bebouwde kom op de rijbaan thuis. Dit is te zien aan de volgende borden:



    >Ook fietsers en snorfietsers moeten het verplichte fiets-/bromfietspad volgen.

    >De bromfietser mag niet meer het verplichte fietspad volgen.

    >De snorfietser moet het verplichte fietspad volgen.



    >De bromfietser mag ook niet een fietsstrook met doorgetrokken streep berijden. De snorfietser wel, want die moet de regels voor fietsers volgen.

    >De snorfietser moet de fietsstrook met onderbroken streep volgen. Deze is in beginsel niet toegankelijk voor bromfietsen.

    >De bromfietser mag de fietsstrook met onderbroken streep wl gebruiken als hij een auto wil inhalen die voor hem op de rijbaan stilstaat om linksaf te slaan. Het (tijdelijk) volgen van de fietsstrook met onderbroken streep mag ook als de bromfietser wil voorsorteren om rechtsaf te slaan. Hij mag hierbij het verkeer op de fietsstrook echter niet hinderen.

    >Bovenstaande manoeuvres zijn niet toegestaan voor de bromfiets als het gaat om een fietsstrook met een doorgetrokken streep.

    >De bromfietser moet links inhalen. Rechts inhalen mag alleen als de bromfietser een auto wil inhalen die zojuist links heeft voorgesorteerd om linksaf te slaan.

    >Zowel de bromfietser als de snorfietser moeten bij dag -als het zicht ernstig wordt belemmerd- en bij nacht dimlicht voeren.

    >Zowel het verkeersplein als de mini-rotonde worden voortaan aangeduid als rotonde. De verkeersregels voor rotondes blijven bestaan.

    >De bromfietser hoeft vlak voor of op de rotonde niet aan de uiterste rechterzijde van de rijbaan te rijden.

    >Als in een verkeerslicht een fietssymbool is geprojecteerd, dan geldt dit niet alleen voor bromfietsers en snorfietsers, maar ook -voor bromfietsers die het verplichte fiets-/bromfietspad volgen.

    >Als er onder een verkeerslicht een onderbord hangt met de tekst: 'rechtsaf voor (brom)fietsers vrij', dan geldt het gele en rode licht ook niet voor bromfietsers die rechtsaf willen slaan.

    >Als onder een verkeerslicht een onderbord hangt met de tekst: 'rechtsaf voor fietsers vrij', dan mogen alleen fiet-sers en snorfietsers rechtsaf als het verkeerslicht op rood of geel staat.

    >Als het gaat om de stopstreep voor verkeerslichten, dan moet de snorfietser zich opstellen op de plek die voor fietsers is bestemd. De bromfietser stelt zich op voor de stopstreep in de rijstrook.

    >De nieuwe tekst van artikel 78 van het RVV is als volgt: 'Bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen, zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft'.
    Als een bromfietser rechtsaf wil, dan moet hij zich dus opstellen in het voorsorteervak op de rijbaan en niet op de ernaast gelegen fietsstrook. Als de bromfietser linksaf wil, wordt het lastiger, want de bromfietser die moet voorsorteren op de voorsorteerstrook voor linksaf moet soms meerdere rijstroken oversteken om daar te komen.

    >De betekenis van het ronde bord met de rode rand en de zwarte bromfiets in het midden wordt: 'Gesloten voor bromfietsen, snorfietsen en invalidenvoertuigen, met in werking zijnde motor. Deze wegen zijn dus bijvoorbeeld wl toegankelijk voor snorfietsen met uitgeschakelde motor.

    >Bestuurders van bromfietsen moeten een teken geven met de richtingaanwijzer of de arm bij het wegrijden, het inhalen, het oprijden van de doorgaande rijbaan, het van rijstrook wisselen en bij andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.

    Meer info en uitleg verkeersborden/situaties/begrippen zie volgende de link:
    Bromfietsers op de rijbaan

  4. #4
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Biachio Bekijk bericht
    (lees dit door en trek je conclusie).
    Dit gaat hoofdzakelijk over de grote steden waar iedereen kriskras door elkaar rijdt.
    Ongevallen vinden dan ook meestal plaats door de verkeersregels te negeren en door onoplettendheid van zgn scootersjonnies.

    Ook zijn vaak de fietser(s) schuldig aan het ongeval...te pas en te onpas rijden deze figuren steevast altijd aan de verkeerde kant van de weg of het bromfietspad. Niet alleen onze kroost maar ook volwassenen maken zich hier dagelijks schuldig aan.
    En het zijn echt geen Engelse toeristen maar gewoon medelanders...zelfs hele troepen wielrenners flikken dit kunstje regelmatig. En dan maar huilebalken als het mis gaat en met de vinger weer naar ons wijzen.

  5. #5
    imported_nick-z0rr
    Guest
    hoi Beunoloog,
    Wat ik hier in de achterhoek en Veluwe ook af en toe tegen kom is een zwart rechthoekig bord met de tekst Rijwielpad,ik ga er vanuit dat die de zelfde betekenis heeft als het G13 bord,en wat betreft G13 die heb ik dan regelmatig overtreden,maar nu weet ik beter dat zal mij niet weer gebeuren,onnodig lopen met de scoot dat hoeft voor mij nou ook weer niet.

    Ik heb 30 jaar auto gereden,door omstandig heden moest ik de auto (voorlopig) wegdoen werd te duur (geen werk,dus ook minder inkomen),scooteren was de optie maar ja dan wel andere verkeers regels cq borden,vandaar de onwetendheid.

    Moet even gezegd worden,goede tekst en uitleg,sjapoo.

  6. #6
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Heeft idd dezelfde betekenis, het bord Onverplicht fietspad had tot 1990 een zwarte achtergrond. Tot 1966 was het opschrift Rijwielpad. Brom/snorfietsen met ingeschakelde motor zijn hier niet toegestaan.

    N.b: Achterhoek en de Veluwe lopen wat jaartjes achter lol.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •