Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: piaggio ape is electrische start kwijt.

  1. #1
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2008
    Leeftijd
    34
    Berichten
    3
    Rep kracht
    0

    piaggio ape is electrische start kwijt.

    hallo, ik heb sinds vandaag een piaggio ape, hij rijdt prima, maar is alleen te starten door aan te duwen. daarnaast zijn er nog een aantal andere eigenaardigheden. ik hoop dat een van jullie weet wat er hier mis gaat. de situatie is als volgt:

    als de motor niet draait, doet niets het, geen startmotor, geen verlichting enz.

    als de motor draait (door aanduwen) doet de hoofd verlichting het wel, maar de richtingaanwijzers niet. ook de ruitenwisser doet het niet.

    als ik er startkabels op zet, dan doet de startmotor het nogsteeds niet (ook niet een beetje), de richtingaanwijzers doen het wel, evenals de ruitenwisser. en de hoofdverlichting doet het niet.

    als ik de startkabels er een tijdje op heb gehad, dan blijven de richtingaanwijzers en ruitenwisser het een tijdje doen, en als ik op de startknop druk , dan hoor ik alleen een relais klikken in de cabine.

    ook na lang rijden, laadt de accu niet op, maar zo nu en dan de accu thuis in de lader is blijkbaar ook geen oplossing omdat de startmotor blijft weigeren.

    Heeft er iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? alvast bedankt voor jullie reacties

  2. #2
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2008
    Leeftijd
    34
    Berichten
    3
    Rep kracht
    0

    aanvullende info

    ik las net in andere berichten dat het wellicht aan de accu kan liggen. dat lijkt me in mijn geval zeer onwaarschijnlijk, ik ken de vorige eigenaar, en weet dat de accu al meer dan eens is vervangen. het probleem is dan even (2 weken) verholpen, maar komt vrij snel weer terug.

  3. #3
    Retro Club Team Delight's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 oktober 2007
    Leeftijd
    44
    Berichten
    1.008
    Rep kracht
    14
    Het zal toch aan je accu liggen denk ik....en aan je dynamo....
    Hij laad blijkbaar de accu ook niet meer op.
    Groeten Arno

  4. #4
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2008
    Leeftijd
    34
    Berichten
    3
    Rep kracht
    0

    bedankt.

    jo! alvast bedankt voor de reactie, maar als het aan de accu en de dynamo ligt, zou hij dan niet gewoon moeten starten als ik er startkabels (inclusief auto) op zet? Dit was namelijk niet het geval. wil dat zeggen dat EN mn accu, EN mn startmotor EN mn dynamo kapot zijn? groeten jeroen

  5. #5
    Retro Club Team Delight's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 oktober 2007
    Leeftijd
    44
    Berichten
    1.008
    Rep kracht
    14
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jodiwatervogel Bekijk bericht
    jo! alvast bedankt voor de reactie, maar als het aan de accu en de dynamo ligt, zou hij dan niet gewoon moeten starten als ik er startkabels (inclusief auto) op zet? Dit was namelijk niet het geval. wil dat zeggen dat EN mn accu, EN mn startmotor EN mn dynamo kapot zijn? groeten jeroen

    Ik denk dat je accu echt naar de kloten is en dus gewoon geen stroom meer doorgeeft.
    Ook niet met startkabels eraan.

    Nog ff een tip....probeer een kleine bromfietsaccu (want die zal de ape waarschijnlijk hebben) nooit met een auto te starten via kabels...
    Een auto levert veel te veel ampere voor je electrische circuit!
    Bromfietsaccu ongeveer 4 - 8 amp. en een auto 45- 60 amp.

    Hierdoor kan inderdaad ook je startmotor e.d. naar de kloten gaan!
    Haal eerst een nieuwe accu en test hem dan nog eens...
    Wel eerst ff opladen voor je hem plaatst!
    Groeten Arno

  6. #6
    Retro Club Team Tjebbe's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 februari 2008
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.778
    Rep kracht
    14
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Delight Bekijk bericht
    Nog ff een tip....probeer een kleine bromfietsaccu (want die zal de ape waarschijnlijk hebben) nooit met een auto te starten via kabels...
    Een auto levert veel te veel ampere voor je electrische circuit!
    Bromfietsaccu ongeveer 4 - 8 amp. en een auto 45- 60 amp.
    Ik zou het inderdaad niet doen zoals je dat bij een auto doet met draaiende motor bij de "donor" auto en klemmen op de lege accu.

    Het kan geen kwaad om je eigen accu los te koppelen en op de kabels een autoaccu aan te sluiten. Dat verhaal over te veel amperes is volgens mij een beetje onzin. Een accu levert niet meer ampère dan er gevraagd wordt bij dezelfde spanning. Een autoaccu kán meer ampere leveren.
    Bij starten vraagt de startmotor trouwens echt wel even meer dan 4 tot 8 ampère. Daarom zit er in dat aparte circuit ook geen zekering en is je accu leeg binnen vijf minuten. Reken maar na 4Ah op in 5 minuten betekent een gemiddelde stroom van 48 ampère

    Ik heb dit wel vaker zo gedaan bij zowel brommers als motoren zonder problemen met gefrituurde bedrading

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Soortgelijke discussies

  1. Raar geluid met electrische start Yamaha Neos
    By indoman in forum Technische Vragen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 8 november 2008, 15:25
  2. electrische start werkt niet bij malaguti f12
    By benny in forum Technische Vragen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 12 januari 2008, 09:08
  3. Tgb 303-r electrische start probleme...
    By Ozz in forum Technische Vragen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 13 augustus 2007, 00:28
  4. defecte electrische start
    By Niet geregistreerd in forum Technische Vragen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 25 juli 2007, 19:42
  5. Reacties: 3
    Laatste bericht: 9 juli 2007, 23:43

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •