Als je deze how-to leest, heb je waarschijnlijk problemen met je immobilizer (anti-diefstal systeem) of wil je jouw Peugeot aanpassen voor gebruik met een toerenbegrenzer. Deze how-to heeft betrekking op de AEC400 van Magneti Marelli. Dit systeem wordt oa gebruikt op de oudere types Elyseo 50/100cc, Speedfight I en Trekker. Hieronder neem ik je mee hoe ik mijn Speedfight 1 – LCDP ombouw.

Benodigheden:
- Torx & schroef bitsetje, kniptang, kabelschoentang, steeksleutel of dop 8mm & 10 mm.
- CDI unit, 4 ongeďsoleerde schuifstekkertjes 2.8 mm, tiewraps (kabelbinders), krimpkous en wat siliconen kit.

Globaal overzicht
De volgende afbeeldingen tonen hoe de Peugeot CDI aangesloten dient te worden op een AEC400 gebaseerde scooter. Afbeelding 1 toont schematisch hoe de CDI aangesloten dient te worden. Deze gebruik ik voor de ombouwen.



Als je de scooter toch enigszins wil beveiligen tegen ongeoorloofd starten, dan bestaat er de mogelijkheid om een schakelaar in het systeem op te nemen, die je dan op een “geheime” plek plaatst. Afbeelding 2 toont deze optie.



Aangezien de meeste draden van het immobilizer-systeem zwart zijn is het vrij ingewikkeld om te traceren wat naar waar loopt. Echter door de werkplaats handleiding van Haynes te gebruiken in combinatie met een multimeter is het (Asger Stenberg) toch gelukt.



De bovenstaande afbeelding toont hoe de AEC400 CDI (welk naast de accu op het frame is geplaatst) schematisch is aangesloten.

Aan de slag
Aangezien het systeem aan het zicht is onttrokken dienen we eerst een deel van de scooter, voornamelijk de voorzijde te ontdoen van de kappen. Natuurlijk dienen we eerst de accu te ontkoppelen om een eventuele kortsluiting te voorkomen. Draai het accuklepje los, verwijder deze en ontkoppel eerst de – pool (groene draad) en daarna de + pool (rode draad). Haal de volgende kappen van je scooter af: onderspoiler, voorkap, treeplank, zwarte zijkappen, eigenlijk alles om de draadboom, contactslot en accubak volledig zichtbaar te maken.

Uiteindelijk treffen we de volgende componenten aan:







Indien gewenst kan je de antenne, immobiliser – en CDI-ontsteking unit verwijderen. Staat namelijk wat overzichtelijker. Zet de kabel welke naar de immobiliser unit gaat, met een tiewrap vast aan de kabelboom zodat deze in de toekomst geen eventuele kortsluiting zal gaan geven.

Naast de accubak komen uit de kabelboom 2 vertakkingen van 4 zwarte draden met een witte connector. Je kan de 2 connectoren identificeren aan de smalle index pal welk zich aan de onderzijde van deze connectoren bevindt. Om overzicht te bewaren is het aan te raden om de 4 draden die we gaan gebruiken te labelen. Hiervoor kan je een lettertang, label machine of gewoon papier met plakband gebruiken. De afbeelding hieronder toont hoe welke draden gelabeld dienen te worden.





Knip de draden die gelabeld zijn, zo dicht mogelijk tegen de connector af en voorzie ze van een kabelschoentje.



Om sluiting te voorkomen kan je krimpkous (verkrijgbaar bij oa electronica-zaken) of eventueel isolatie-tape gebruiken om de kabelschoentjes te isoleren zodat deze geen eventuele sluiting op de CDI kunnen veroorzaken tijdens het rijden.



Sluit de draden (zoals gelabeld) aan op de nieuwe CDI, zoals hieronder is getoond. Mocht de CDI afwijken van de getoonde CDI, let dan goed op waar de draden zijn geplaatst tov het index lipje. Wil je tevens van de mogelijkheid gebruik maken om een verborgen schakelaar mbt anti-diefstalbeveiliging, dan dien je de schakelaar aan te sluiten zoals afgebeeld in figuur 2 aan het begin van deze how-to. Je kan deze bv in je helmbak plaatsen. 1 draad van de schakelaar sluit je aan op de CDI, op de middelste positie tussen de aansluitingen stator en ground. De andere draad van de schakelaar dien je aan te sluiten op het frame.





Nu de bedrading is aangesloten dienen we te controleren of de “operatie” is geslaagd. Klem de CDI deels op zijn toekomstige plek (tussen de 2 pallen op de accubak thv waar de “oude” CDI unit zit).
Draai de bougie uit de cilinder kop, plaats deze in de bougiedop en houdt de bougie, desnoods met een lijmklem, goed tegen de cilinder of cilinderkop (niet te dicht bij het bougiegat ivm benzinemengsel). Als de bougie namelijk niet goed contact maakt met het frame, kan je de CDI beschadigen.



Zet het contactslot op ON en geef een kick met de kickstarter en controleer of je een mooie vonk hebt.
Heb je geen vonk, loop dan alle aansluitingen die je gemaakt hebt na.
Heb je een schakelaar ertussen gebouwd, zet deze dan wel op ON! Blijft het euvel, dan dien je de storing op te lossen met mogelijkerwijs een storingsdiagram (bv zoals in de Haynes Manual).
In mijn geval werkte het perfect. Om te zorgen dat alles naar behoren blijft werken en vochtbestendig is spuit je wat siliconen kit in de aansluiting op de CDI.



Als de siliconenkit is uitgehard plaats je de CDI in de “CDI-houder” naast de accu. Bevestig de 2 witte connectoren waarvan we de 4 draden hebben gebruikt met een tiewrap vast aan de kabelboom. Monteer de kappen weer op hun plek.



Credits van deze how-to gaan naar Asger Stenberg, die deze manier op zijn site heeft beschreven. De how-to, is na deze zelf te hebben gebruikt, vertaald en opgemaakt in een ander jasje.

Doe je voordeel ermee.