Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Olie verbruik.

  1. #1
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    59
    Berichten
    9
    Rep kracht
    0

    Olie verbruik.

    Hallo,

    Hoe is het bij jullie gesteld met het olieverbruik?

    Hierover heb ik nog niets kunnen vinden, andere mensen gevraagd, maar vele kijken niet eens naar het oliepeil of antwoorden: hij is toch loodvrij er hoeft toch geen olie bij.

    Mijn eerste blok heb ik eronder uit gehaald(3500 km) vanwege veel olieverbruik en onderdruk in het carter, hij trok goed op en zakte weer in om vervolgens het gas voorzichtig open te draaien om weer een beetje vaart te krijgen,maar zeker niet volgas.

    Het volgende heb ik geprobeerd zonder resultaat voordat ik het blok verving voor een andere met 1700 km die ik uit een schade scooter had.

    Kleppen gecontroleerd/gesteld
    Carburateur uitgewisseld.
    Verschillende CDI`s.
    Complete ontsteking.
    Bobine met bougiedop.
    Kleppendeksel voor een ander type met carterventilatie rechtsstreeks op de kleppendeksel, voorheen liep deze met slangen naar 1 of ander wazig potje met klepje, miss.iets voor milieu.
    Uitlaat.

    Nu heb ik dus het andere blok eronder wat heel goed en netjes loopt, alleen een hoog olieverbruik, rookt ook blauw ,ik verwacht zelf de zuigerveren en evt. klepafdichtingen, natuurlijk wil ik graag de oorzaak weten en heb bij het orginele blok de cilinder eraf gehaald om eens naar de zuiger te kijken, die ziet er nog netjes uit, had eigenlijk een zwart zuigerhemd en niet werkende/verende olie schraapveer verwacht.

    Mochten jullie nog tips of soortgelijke ervaringen hebben dan hoor ik het graag, voordat ik onderdelen bestel.

    Antwoorden als nieuw blok eronder(weg van de minste weerstand) zit ik niet op te wachten, ik wil graag de oorzaak weten.

    BVD

    Groeten Pierre.

  2. #2
    Retro Club Expert chris's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 februari 2011
    Leeftijd
    50
    Berichten
    212
    Rep kracht
    9
    Beste Pierre

    Lijkt mij op een lekkage van een of andere keerring.
    Was het blok droog?
    Heeft dit blok nooit met te veel olie gedraaid?

    Groet Chris

  3. #3
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    59
    Berichten
    9
    Rep kracht
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
    Beste Pierre

    Lijkt mij op een lekkage van een of andere keerring.
    Was het blok droog?
    Heeft dit blok nooit met te veel olie gedraaid?

    Groet Chris
    Hallo Chris,

    Bedankt voor je antwoord, maar het is helaas voor mij het tweede blok dat veel olie verbruikt, beide blokken zijn kurkdroog, olie heb ik altijd op tijd vervangen met 0,7 liter zoals voorgeschreven, het eerste blok waarmee ik hem nieuw heb gekocht heeft nooit te veel olie gehad, het tweede blok kan ik niet zeggen daar ik die met schade heb gekocht km-stand 1700, hiermee rij ik nu dus met een blauwe walm uit de uitlaat.

    Ik vind het een beetje vreemd dat ik de enige ben waarbij dit euvel optreed, maar zou graag de oorzaak weten om het op te lossen.

    Groeten Pierre.

  4. #4
    Retro Club Expert chris's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 februari 2011
    Leeftijd
    50
    Berichten
    212
    Rep kracht
    9
    Beste Pierre.
    De exacte oorzaak zou ik zo ook niet durven zeggen.
    Het is inderdaad vreemd dat dit euvel bij jou optreed en ook nog eens bij 2 blokken.
    Olie verbruik is er altijd wel ook bij een 4 takt.
    Vergelijk het maar als bij een auto je moet daar ook olie peilen en soms ook bijvullen.
    Dus degene die jou heeft verteld dat je nooit hoeft te checken bij een 4 takt blokje die is niet echt van deze wereld.
    Maar het kan van allerlei oorzaken hebben.
    En dat kan ik door m,n pc scherm niet zien helaas.
    Hoe is je brandstof verbruik?

    Groet Chris

  5. #5
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    59
    Berichten
    9
    Rep kracht
    0
    Chris,

    Benzineverbruik is ongeveer 1 op 30/35 afhankelijk hoe hard ik er mee rijd natuurlijk.
    Op zich helemaal niet slecht met een 45 km cdi, toch lijkt het erop dat ik de enige ben
    waarbij de scooter veel olie gebruikt gezien het aantal reakties.

    Groeten Pierre.

  6. #6
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Nou je bent zeker niet de enige Pierre. (wel op forum zo te zien)
    Het komt wel vaker voor, echter is dit wel bij een aanzienlijke km-stand.
    Bij jou (2 blokken..1700 en 3500 km) is dit eigenlijk nog lang niet aan de orde.

    Je geeft ook aan dat de motor nogal rookt en waarschijnlijk zal hij ook flink stinken.
    Dat betekent dat hij dus olie doorlaat via de zuigerveren/schrapveer, op die manier komt het dan boven op je zuiger terecht.

    Kant en klare oplossing heb ik ook niet voor je maar het moet sowieso in de kop en of zuiger (en veren) zitten.

    Wat je nog kunt controleren zijn uiteraard de zuiger en toebehoren.
    De klepgeleiders (kunnen uitgesleten zijn) en de klepseals (kunnen lek zijn) checken.

    Wees er ook zeker van dat je geen lekke keerring hebt. (denk het niet aangezien de motor goed reageerd maar vermeld het toch maar even)

    Edit: Welke olie gebruik je??
    Zag dat Chris ook al het e.e.a aangegeven had dus het is een beetje dubbelop.
    Maar das niet erg..., hoe meer hoe beter :-)
    Het euvel zit i.i.g in de genoemde onderdelen.

  7. #7
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    59
    Berichten
    9
    Rep kracht
    0
    Hallo beunoloog,

    Bedankt voor de reaktie, idd. stinken doet hij ook goed, olie die ik gebruik is 10 W 40 ,ik ga binnenkort(mits ik een beetje tijd over heb) toch maar eens de cilinder eraf halen, ben benieuwd hoe de zuiger kop enz. eruit ziet, mijn bevindingen zal ik zeker posten zodat we er allemaal wat aan hebben.

    Keringen twijfel ik niet aan, motor loopt te goed en geen lekkage`s.

    Groeten Pierre.

  8. #8
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Ja dat dacht (staat immers ook te lezen in je reply) ik al.
    Waar ik op doelde (dat veelvuldig voorkomt) is dat er verschillende merken olie gebruikt wordt. Er wordt in deze blokken gebruik gemaakt van inloopolie waar opzich niks mis mee is maar bij de 1e onderhouds/check-up beurt (tussen de 300/500 km) is de nieuwe olie (en half of volsynthetisch) van belang. Niet zozeer het 10-W-40 of 5-W- 40 verhaal maar het merk is wel van belang.

    Vaak wordt er gebruik gemaakt van een duurder soort merk (b.v; Castrol)...., terwijl andere (goedkopere) merken ook wel voldoen. (zelfs die van de Action)

    Ervaring leert echter dat dit dus problemen kan veroorzaken in het verbruik.

    Met name het omschakelen naar een ander merk olie.
    Wil natuurlijk niet zeggen dat dit in jouw geval ook zo is maar dit kom ik vaak tegen als euvel op de Chinese blokjes.

    Dit is echter ter info Pierre, aangezien ik ook niet echt duidelijk kan aangeven waar het probleem nu precies zit!

    Anyway kijken we uit naar je bevindingen, c.q oplossing prob/euvel.
    Input van onze members is immers (belangrijk en) van zr welkome aard.

    Hoop i.i.g dat je weer gauw probleemloos en naar tevredenheid kunt .

  9. #9
    Retro Club Expert kremers's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    41
    Berichten
    135
    Rep kracht
    9
    momenteel 1740 km gelopen en nog geen drup 5W40 olie verbruikt !

  10. #10
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Hallo Pierre,

    Zijn er al vorderingen omtrent het olieverbruik? (gewoon nieuwsgierig)

    Bij Kymco zijn inmiddels ook alle alarmbellen gaan rinkelen i.v.m. olieverbruik op d.i.v. modellen. In veel motorblokken zijn de verkeerde zuigers geplaatst..., China i.p.v. Senchen zuigers (Taiwanese zuigers), duur grapje dus voor Kymco.

    Vooral de modellen die in China geproduceerd zijn hebben last van overmatig olieverbruik.
    Het wordt echter kosteloos vervangen bij de dealer of de scoots gaan regelrecht terug naar Kymco waar het door monteurs van Kymco zelf gemonteerd wordt.

    Weet niet zeker of er hier ook (veel) mensen zijn met een Kymco, maar zeker even de moeite nemen om te checken en het met je dealer bespreken.

    Het gaat om de volgende scoots welke allemaal in China gebouwd worden:

    Agility 10 inch
    Agility 12 inch
    Agility 16 inch
    Agility RS
    Agility Carry
    Agility Delivery
    Super 8
    En de Like.

    Eigenaren van een Vitality, NewDink, People S, Sento of NewSento hebben niks te vrezen.
    Deze scoots/modellen worden in Taiwan geproduceerd en daar is dus niks mis mee.
    De claim van de dealers moet worden ingediend bij Kybe NL, dit is de importeur van Kymco. Voor de klant is het gratis!

    Kan dus ook goed zijn dat men bij de scoots met het 139QMA/B motorblok ook enorm hebben geblunderd.

    Inmiddels is iedere dealer op de hoogte van dit feit. (14-10-2011-> 1e berichtgeving)

    Ik post dit gegeven maar even voor de info. (wellicht handig voor de Kymco rijders onder ons)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •