Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Dip

  1. #1
    imported_banankris
    Guest

    Dip

    Hallo,

    Wie kan mij antwoord geven op het volgende probleem:

    Ongeveer een maand geleden heb ik van mijn Viraggio Grande Retro, de V-snaar vernieuwd en de rollen (5 grams) en shims vernieuwd bij een km-stand van 6200. Ook heb ik de standaard 45km-CDI vervangen door een Blauwe High Performance Racing CDI.
    Nu ineens als mijn scooter een eindje heeft gereden, zit er bij het optrekken tussen 30-40 km p/h een dip, daarna trekt hij weer verder door.Dit heeft hij niet eerder gedaan. In het begin doet hij het niet, maar als ik een minuut of vijf heb gereden(motor warm is) , doet zich dit voor.

    Wie heeft een dergelijke ervaring gehad en wat heb je er aan gedaan om dit op te lossen?

    Gaarne verneem ik jullie reacties.

    Groeten,

    Emile.

  2. #2
    Retro Club Member wilger's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 juli 2010
    Leeftijd
    65
    Berichten
    4
    Rep kracht
    0
    Dit heb ik ook gehad, maar na vele km rijden was het ineens weer over.
    Volgens mij zat het in de carb.

  3. #3
    tukker47
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bellesteyn Bekijk bericht
    Hallo,

    Wie kan mij antwoord geven op het volgende probleem:

    Ongeveer een maand geleden heb ik van mijn Viraggio Grande Retro, de V-snaar vernieuwd en de rollen (5 grams) en shims vernieuwd bij een km-stand van 6200. Ook heb ik de standaard 45km-CDI vervangen door een Blauwe High Performance Racing CDI.
    Nu ineens als mijn scooter een eindje heeft gereden, zit er bij het optrekken tussen 30-40 km p/h een dip, daarna trekt hij weer verder door.Dit heeft hij niet eerder gedaan. In het begin doet hij het niet, maar als ik een minuut of vijf heb gereden(motor warm is) , doet zich dit voor.

    Wie heeft een dergelijke ervaring gehad en wat heb je er aan gedaan om dit op te lossen?

    Gaarne verneem ik jullie reacties.

    Groeten,

    Emile.
    hoi emile

    hoeveel sims heb je gebruikt ??? want daar moet je mee gaan schipperen heb je 1 nodig 2 of 3 ik had met de 5 grams rollen 3 sims op een ncy vario

    groeten ipie

  4. #4
    Nieuw Lid
    Geregistreerd
    2 juli 2009
    Leeftijd
    42
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    Misschien een vreemde vraag; waarom worden er shims gebruikt? De afmetingen van de rollen zijn toch gelijk aan die van de standaardrollen? Of zit er een andere vario op?

    Wat is de kleur van je bougie wanneer je een tijdje volgas hebt gereden?

  5. #5
    tukker47
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door justme Bekijk bericht
    Misschien een vreemde vraag; waarom worden er shims gebruikt? De afmetingen van de rollen zijn toch gelijk aan die van de standaardrollen? Of zit er een andere vario op?

    Wat is de kleur van je bougie wanneer je een tijdje volgas hebt gereden?
    hoi just ik heb er een andere vario opgezet vandaar de shims
    en mijn bougie is netjes koffie bruin

    groetjes ipie

  6. #6
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Afstel of shimringen worden gebruikt voor het afstellen van de vario.
    Dus het heeft niks met rollengewichten te maken oid. Heeft puur te maken met de stand van de tandriem/v-snaar ten opzichte van de varioglijbus.
    Deze behoren gelijk te zijn..., dus met een nieuwe snaar is het mogelijk dat ''de getande kant'' van de snaar iets buiten de glijbus steekt/valt.
    Indien dit het geval is wordt er een zgn shimring voor de glijbus geplaatst!

    Op die manier rijdt de scooter altijd in de juiste versnelling weg en heb je geen dipjes. Is dit niet het geval zal de scoot/motor in de verkeerde versnelling wegrijden of de snaar gaat eenvoudigweg slippen!

    Het vermogen wordt dan verkeerd overgebracht op het achterwiel met zo'n dip als gevolg! Op SH staan wat pic's in een howto geplaatst welke verduidelijken wat ik hier bedoel.

    http://www.scooterhulp.com/howtos/14...variateur.html

  7. #7
    Retro Club Member wilger's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 juli 2010
    Leeftijd
    65
    Berichten
    4
    Rep kracht
    0
    Voor mij een interressant gegeven , ik heb nooit geweten dat er ringen konden worden geplaatst.
    Heb deze bij mij ook nooit gezien.
    Wel heb ik vaak dat slippende geluid, dat zou dus betekenen dat ik er een ring tussen moet plaatsen.
    Als ik deze er tussen plaats , gaat hij dan ook langzamer rijden , maar wel met behoud van trekkracht bij het wegrijden ?

  8. #8
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Normaliter is het zo dat bij de meeste sport/race variateurs er afgesteld dient te worden d.m.v shim/afstelringen te plaatsen. Bij 2 takt scooters (bij minarelli sowieso) is het zo dat er al vanaf fabriek zulks soort ringen geplaatst zijn.

    Bijkomend voordeel hierbij is dat, mocht de snaar slijten en de top neemt af, er dan simpelweg een kleine aanpassing nodig is om het geheel weer in harmonie te laten rijden. D.m.v dit ringetje (meestal 0,3/0,4/0,5mm..et..c. van dikte) te verwijderen en het geheel daarna weer terug te plaatsen..., scheelt weer een nieuwe snaar aanschaffen dus een dikke + wat dat betreft.

    Heb het echter bij de huidige Chineesjes nog niet gezien/meegemaakt in standaard uitvoering. Maar ook sport/race variateurs speciaal ontwikkeld voor de 4 takt scoots maken gebruik van dit soort afstelringen.

    Ook als men een nieuwe snaar monteert is het raadzaam hier acht op te slaan! Het maakt echt een wereld van verschil mocht het geheel niet goed afgesteld staan. Zelfs een klein verschil van tiende millimeters is funest voor overbrenging secu toerenverloop. En dit merk je gegarendeerd in het motorgedrag. Als alles op elkaar afgestemd staat verlies je geen vermogen onderin, echter kan het zo zijn dat de top iets afneemt. Dit is meestal van korte duur, zodra de snaar en poelie's op elkaar ingesleten zijn zal de top ook weer iets toenemen.

    Moraal is een beetje van: Let op!! Wat voor type snaar en variateur monteer en/of plaats ik?! Vaak is het zo dat dikte's van de vervangings-snaren nogal afwijken..., ook varioglijbussen en de gradenplaat van de variateur kunnen afwijken van de orginele afmetingen.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •