Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: startmotor en/of bendix vervangen

  1. #1
    imported_reinier
    Guest

    startmotor en/of bendix vervangen

    In meerdere topics lees ik dat er flink wat klachten zijn over het slecht rondgooien van de startmotor en het "hoge" geluid wat je hoort wanneer ie niet rondgegooid wordt. Dat is bij mij ook het geval en baal daar van! Ik wil dus dat gaan repareren. Heeft iemand een idee of ik dan alleen de bendix moet vervangen of alleen de startmotor of juist allebei?

    Ik ben al lang aan het tobben met het starten van de scooter...volgens mij stonden de eerste berichtjes er al eind 2007 op. Dat is voor een heel eind verholpen door het goed laten afstellen en een andere bougie enz...nu nog het elektrisch starten wat 1 grote hel is!

    O ja...nog 1 vraagje: mijn scooter staat soms wel eens een paar weken stil. Wil ik hem dan gaan starten kan ik het elektrisch al helemaal vergeten en met de kickstarter duurt het ook een kleine 40 keer ongeveer (echt niet overdreven!!!!) Hebben hier ook meer mensen last van?

    Alvast bedankt!
    Reinier

  2. #2
    Nieuw Lid
    Geregistreerd
    6 januari 2009
    Leeftijd
    74
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    Vr het starten draai ik altijd 1 keer aan de gashandle; blijkbaar trekt hij dan wat benzine. Daarne start hij na 2 of 3 keer starten. Als ik dat niet doe moet ik ook heel lang starten.
    Probeer dat eens....
    Wat het doorslaan van de startmotor betreft: hij doet dir 2 op de 10 keer, dus daar is wel mee te leven.

  3. #3
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    20 september 2009
    Leeftijd
    61
    Berichten
    29
    Rep kracht
    0
    Van op afstand, zonder open te maken, is het moeilijk uit te maken wat je moet vervangen. Het feit dat de startmotor wel zingt, zonder aan te grijpen, betekent dat de startmotor zelf nog goed is. Hooguit kunnen de tanden op het uitgaand asje om zeep zijn, maar dat kan je makkelijk nagaan door de starter even uit te bouwen. Ziet dat er goed uit, wat er dik in zit, dan is de bendix aan de beurt. Variodeksel afnemen, en je hebt het ding zo in je handen. Best niet starten met het deksel eraf, want de bendix loopt met zijn as in een gat in het deksel. Je loopt het risico dat de hele handel wegvliegt, of stuk draait, tenzij je het asje kan op zijn positie blokkeren. Haal de bendix er gewoon even uit, en kijk of het gedeelte met de buitenste tandwieltjes vlot over de as heen en weer schuift. Zit er geen vuil of smurrie tussen, stof van riemslijtage? Even uitblazen met perslucht, eventueel met wd40 of remmenreiniger uitkuisen, maar niet met olie of ander vloeibaar smeermiddel bewerken. Dat kan immers op de poelie of riem terechtkomen, en dat willen we niet. Controleer ook even de tanden van de starterkrans, er moeten maar twee tanden slecht zijn, juist op de positie waar de starter moet ingrijpen, en je hebt al problemen. Bij twijfel, vervangen, kost niet zo echt veel.
    En dan kickstarten na weken stilstand: de benzinekraan sluit automatisch af als er niet gereden of gestart wordt. Na weken stilstand kan de benzine in de carburator voor een deel verdampen, een millimeter is genoeg. De benzineleiding komt dan leeg of met onderdruk te staan. De tweede slang naar de tank is de slang die bij het starten en draaien de benzinekraan opentrekt, door onderdruk. Met de kickstarter krijg je niet echt veel constante onderdruk gevormd, zodat de benzine maar moeilijk zal gaan lopen. Als de scooter vaak zo lang moet stilstaan, is een druppellader aan te bevelen, zodat je electrisch kan starten. Bij dagelijks gebruik, of meerdere startbeurten per dag, kan je dan beter de kick gebruiken, zodat je de accu spaart.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •