Ik heb sinds Juni een Viraggio Sensa Retro Scooter(= Bella 50, AGM Retro, Fosti Retro Grande enz, enz.)

Over deze scooter ben ik uiterst tevreden er waren alleen 2 probleempjes die bij navraag bij de dealer niet oplosbaar bleken of als dit normaal voor dit type scooter werden beschouwd onder het motto: "Dat hebben ze allemaal, dat doen ze allemaal etc. of het ligt aan Het luchtfilter etc. of het heeft te maken met de milieuwetgeving en het komt door het chrome pijpje van de katalysator ........enz, enz.

En dan nu de 2 probleempjes:

1. het ploffen van de uitlaat bij het plotseling los laten van het gas

2. het niet willen optrekken/smoren van de motor als bij het stilstaan bij het stoplicht met warme motor het gas te snel wordt opengedraaid.


Mijn gevoel als klant/koper zei: Er klopt hier iets niet! Ik wordt met een kluitje in het riet gestuurd door de dealer om dat deze zelf geen passende oplossing voor dit probleem weet.

Daarom ben ik via Google gaan zoeken naar dezelfde soort problemen bij andere scootergebruikers van diverse merken, dus niet alleen van retro scooters.

Er kwam al vrij snel voor mij een antwoord wat de oorzaak zou moeten zijn voor deze 2 probleempjes, n.l het zoeken in de bezine/luchtmengsel afstelling van de Carburateur(bij mij de goede: een Keihin). Alleen het probleem voor de dealer is: Weet deze wel of hij de juiste instelling voor het bezine/luchtmengsel heeft ingesteld met de stelschroef van de carburateur en nog veel belangrijker, hoe kan hij zichzelf hierop controleren?

Nou het antwoord hierop is dus vrij simpel, alleen als je het over investeringsvraagstuk van een dealer hebt is die vraag niet zo simpel want, het investeren in goede meetapparatuur is een kostbare aangelegenheid.

Het antwoord nu: een bezine/luchtmengselmeter met lamdasonde die de CO-waardes van de uitlaatgassen meet en zo dus aangeeft of de motor te rijk of te arm(kan vastloper tot gevolg hebben!) staat afgesteld!

Nou, ik heb dit bij een AGM-dealer laten doen die over deze apparatuur beschikt, dus een andere dealer dan waar ik de Viraggio Sensa heb gekocht.

Nou en raad nu maar wat de uitkomsten daar waren..............................

- een 10% te rijk afgestelde carburateur!!!!!!!!! en dat al zo'n 3400 km lang!

Nadat zij door deze constatering der carburateur opnieuw hebben afgesteld zijn mijn 2 probleempjes als sneeuw voor de zon verdwenen!!!!


Dus mensen die dezelfde problemen ondervinden adviseer ik dus echt om de CO-waarde door de dealer te laten meten!

Beschikt je dealer niet over dergelijke apparatuur, ga dan op zoek naar een dealer die dat wel kan en de 2 problemen die ik hier noem zijn dan echt opgelost!

Ik ben nu benieuwd na het opnieuw volgooien van mijn tank met bezine, hoeveel km ik kan rijden met 1 liter.

Mensen doe met deze ervaring van mij je voordeel.

Grande Retro groeten van Emile.