Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: inrijden bella?

  1. #1
    Nieuw Lid
    Geregistreerd
    24 november 2007
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0

    inrijden bella?

    Heeft er iemand nog tips over het inrijden van de bella? Hier plaatsen!

    Lees een boel verschillende dingen over het inrijden, maar wat is nu wijsheid voor ons 4 takt scootertje?

  2. #2
    Nieuw Lid
    Geregistreerd
    24 februari 2011
    Leeftijd
    34
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    wij hebben eigenlijk niets bijzonders gedaan, rustig wegrijden na tijdje gewoon vol gas.

  3. #3
    imported_cruiser
    Guest
    In mijn instructie boekje staat het volgende vermeld over het inrijden;


    0-300miles : snelheid onder de 35 miles per uur

    300-500miles : snelheid onder de 45 miles per uur

    500-1000miles : snelheid onder de 55 miles per uur

    1miles (mijl) is gelijk aan 1,6 kilometer. (even omrekenen dus)

    Voor de rest staat vermeld dat je bij 500miles de olie moet vervangen, en dat is het zo'n beetje.
    De rest is denk ik een kwestie van gezond verstand.

  4. #4
    imported_cruiser
    Guest
    En uiteraard eerst een minuutje of drie warm draaien (als die koud is), voor het wegrijden.

  5. #5
    Nieuw Lid
    Geregistreerd
    24 november 2007
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    OK, bedankt voor de tips, het boekje is informatief genoeg wat dat betreft.

    Dit is de allereerste keer dat ik een nieuwe machine mag inrijden, vandaar mijn verder gaande nieuwsgierigheid..

    Mijn vraag, uitgaande van een warme motor, is het beter om het gas rustig open te draaien om de scooter langzaam op snelheid te laten komen?

    Of juist gas open, en dan minderen als de gewenste (inrij) snelheid bereikt is?

    Het hardnekkige idee dat de motor lui wordt op de rustige manier, klopt dat?
    Kan de motor inderdaad een "pittiger" karakter krijgen door de laatste methode te gebruiken?

    Een aanvullende vraag;
    Kan het kwaad om de motor, tijdens de inrijdperiode nadat hij goed warmgelopen is (na een km of 10), af en toe een minuutje flink door te laten trekken door het gas vol open te draaien op een recht stuk?

    Ik wil mijn bella niet onnodig op zijn donder geven, maar ook niet te soft zijn met een "luie" scooter als gevolg!

    Of is dit geargumenteer over het karakter van een motor na inrijden allemaal flauwekul?

    Ben zeer benieuwd naar jullie meningen...

  6. #6
    imported_Remy
    Guest
    Ik ben zo a-technisch als een ..... , maar ik heb het volgende gedaan om hem in te rijden en hij rijd nu best lekker naar mijn idee. Ik kreeg hem nieuw (5km stond op de teller) en ik heb er gelijk 25 km mee gereden, eerste 4 ervan door de stad(alphen a/d Rijn) en daarna naar andere stad(Gouda). Lekker vol gas. zo rij ik elke dag, gewoon vol gas weg rijden. Na 500 km mn eerste onderhoudsbeurtje gehad.
    En "andere rolletjes" erin laten zetten. Ik zei al, ik ben zo a-technisch als wat, dus ik heb geen idee waar die rolletjes zitten en waarmee je dat moet vervangen, maar dat staat wel elders op dit forum. Verder doe ik gewoon trouw mn beurtjes 500km, 1500, 3000, en 4500km al gehad. Mijn bella rijd prima, trekt redelijk snel op en rijd 40/45, 50/55 op langere stukken met wind in de rug.(Ik heb een SNOR).

  7. #7
    Nieuw Lid
    Geregistreerd
    24 februari 2011
    Leeftijd
    34
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    voorons geld het zelfde moment dat ie warm is blijft gas gewoon vol open staan.

  8. #8
    imported_crossgek
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cruiser
    En uiteraard eerst een minuutje of drie warm draaien (als die koud is), voor het wegrijden.
    Een motor heeft het meest te lijden als deze koud is. Het is daarom aan te bevelen direct rustig te gaan rijden (lage toeren) en het zogenaamde warmdraaien en het rijden van korte stukjes te vermijden, aangezien de motor hierdoor onnodig snel slijt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vincent
    Mijn vraag, uitgaande van een warme motor, is het beter om het gas rustig open te draaien om de scooter langzaam op snelheid te laten komen?
    Voor het inrijden kun je het beste het toerental laag houden, lanzaam optrekken en geen topsnelheid rijden dus. Na een (paar) honderd kilometer kun je, als de motor op 'bedrijfstemperatuur' is, af en toe hogere toeren gaan rijden en dit langzaam opbouwen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vincent
    Het hardnekkige idee dat de motor lui wordt op de rustige manier, klopt dat?
    Een zogenaamde 'luie motor' ontstaat door interne vervuiling van de motor, doordat deze nooit 'schoongeblazen' wordt, een onjuist ontstekingsmoment, door een slechte mengverhouding van brandstof en lucht of een combinatie hiervan. Na het inrijden is de motor nog niet zo vervuild en kan dus weer eenvoudig 'schoongeblazen' worden door (op bedrijfstemperatuur!) hogere toeren te maken.

  9. #9
    Nieuw Lid
    Geregistreerd
    24 november 2007
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    RCB, dank je wel voor de info!

    gewoon rustig wegrijden dus, en niet eerst warm laten draaien. Moet zeggen dat ik zoiets al dacht, als je rustig wegrijdt en pas na een paar minuten wat meer gas gaat geven heeft nagenoeg hetzelfde effect als warmdraaien.

    Nogmaals bedankt voor de heldere uitleg, ook over een luie motor.

    Als er nog mensen aanvullende info hebben, graag!

  10. #10
    imported_Gertjan
    Guest

    Snelheid van mijn bella

    Vorige week heeft mijn dochter mijn scooter terug gebracht voor het sneller maken van mijn scooter.
    Nu hadden ze al de ringen verwijdert, en daarna liep hij inderdaad sneller, ipv 30 liep mijn bromscooter 40.
    Mijn gedachten waren nu komt het allemaal wel als ik eenmaal over de 1000km ben dan zal hij wel harder gaan lopen, maar helaas, ruim over de 1000, en nog loopt hij 40 km
    Bij de dealer vonden ze dat hij zeker harder moest lopen en geloofde ze mij niet dat hij dat niet deed, dus vorige week terug, en zij zelf ook eens rijden.......
    Gevolg, met stomheid geslagen, hij trekt voor geen meter, en de snelheid niet normaal.
    Heel de motor hebben ze daarna uit elkaar gehaalt, omdat wat ze ook deden niets deed hem sneller lopen.
    Wat blijk er nu volgens de dealer, de kop is verkeert, veel te kleine kleppoorten, waardoor hij zijn compressie niet in energie kan omzetten.....?
    Oke ik geloof dat zij deskundig zijn, maar hier heb ik nog nooit van gehoort, en ik moet deze week weer terug om de nieuwe kop te laten plaatsen.
    Zelf dacht ik dat dit aan de cdi kon liggen, dat heb ik via internet gelezen, maar over de kop heb ik niets gelezen, kan dat echt, kleppoorten te klein?

    tja het is garantie, dus wat zeur ik, als het resultaat maar is dat hij beter gaat lopen, en dat hij meer trekkracht heeft, want met een beetje wind stort de snelheid volledig in.

    Groeten Gertjan

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •