Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
Like Tree1Likes

Discussie: Retro Opvoeren

  1. #1
    Nieuw Lid decophil's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2008
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0

    Retro Opvoeren

    Goed daar gaan we dan :

    1) We gaan beginnen met het CDI gedeelte: Letop CDI kan hierdoor stuk gaan bij lange onderbreking !!!!!

    Op bijna alle types vindt men een CDI met twee stekkers en in totaal 6 draadjes.Heeft men een CDI met 1 stekker en 5 draadjes gaat het verhaal niet op en moet men een andere CDI aanschaffen welke geen begrenzing heeft.

    Zij die wel 6 draadjes hebben kunnen (in vele gevallen een rose draad) 1 draadje terug volgen vanaf de CDI naar de achterkant van de scooter , waar hij soms ook weer met een stekkertje vast zit aan een zwart draadje wat weer doorloopt naar de achterzijde van de scooter.


    CDI zelf ziet er dan zo uit. ( is maar een voorbeeld plaatje )


    Nu kun je dus of het stekkertje los halen zoals op het eerste plaatje , of je knipt het draadje door bij de CDI , waar je dan ook weer een schakelaartje tussen kunt zetten.

    Je scooter zal nu net zo snel zijn als een Snelscooter , maar je bent nog niet helemaal klaar , we gaan nu verder met het brandstof gedeelte.

    Waardoor kan de CDI stuk gaan ?In de CDI zit een condensator met de grote van een 1 vierkante mm.Die condensator is je begrenzer " hij laat zich op en ontlaat zich dan weer "hij vangt als het ware vonkjes weg van bougie ( geen vonk geen explosie ) je kunt dit voelen als inhouden.Doordat de condensator zich niet meer kan ontladen zal hij op den duur door branden , wat dezelfde werking heeft als het draadje door knippen.

  2. #2
    Nieuw Lid decophil's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2008
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    2) Het afstellen van de carburateur.

    Omdat een Snorscooter op de CDI wordt begrenst is in vele gevallen ook de carburateur begrenst , ook deze gaan we nu aanpassen.

    Als eerste maken we het buddyseat open , en zien we daar een dekseltje wat naar de carburateur leid.


    Als je dat dekeselte open maakt zien we de carburateur vanaf de bovenzijde....

    Op dit voorbeeld is de carb deksel van metaal maar hij kan ook van kunstof zijn en dan is hij zwart.

    We gaan nu dat dekseltje eraf halen door het losschroeven van de twee schroefjes , en dan komen we het volgende tegen.



    Je ziet op de afbeelding een lange veer , dus je kunt je voorstellen dat deze wil wegspringen als je niet oplet bij het losschroeven van de deksel.
    Als je de laatste schroef aan het losmaken bent , hou dan een vinger op de deksel , erg veel kracht staat er ook niet op.

    Verwijder nu de veer en het membraam , onder het membraam vinden we nu dat wat we gaan veranderen , namelijk de gasnaald ...



    Op de gasnaald zit een klein ringetje welke in het midden moet komen van de sleufjes , zoals op de afbeelding.
    ( het kan voorkomen dat er geen sleufjes zijn om het te verplaatsen , ook dit is een soort van begrenzen )

    Als de ring verplaatst is kun je alles weer terug zetten.

  3. #3
    Nieuw Lid decophil's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2008
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    Nu is de hoofdsproeier aan de beurd.

    Om de hoofdsproeier te vervangen moeten we eerst de carburateur in zijn geheel eraf halen om wat makelijker te kunnen werken.

    Ja ik hoor je zeggen , had ik ook gelijk kunnen doen toen ik de naald eruit ging halen , ja dat had ook gekunnen maar het is makkelijker om de naald eruit te halen als deze nog op zijn plaats zit vanwege de veer ( ben je minder handig kom je een handje tekort ).

    Goed we hebben de carb eraf en we gaan nu de schroefjes aan de onderkant van de carb eruit draaien , en komen dan in de vlotterkamer uit...Op het plaatje zien we de carb van de onderkant.



    Het rode vlaggetje geeft aan waar je de hoofdsproeier kunt vinden.
    De orginele hoofdsproeier gaan we vervangen voor een 82 wat dus ook iets meer brandstof zal geven.

    Even als opmerking : Brandstof werkt bij een 4tact motor ook als koeling voor de inlaatklep , een schraal mengsel ( witte bougie ) is voor een 4tact dus erg schadelijk in vergelijk met een 2tact motor.

    Dit is dus dan ook de reden dat als je de begrenzers van een snorscooter gaat verwijderen dat je dan ook de carburateur moet aanpassen.De CDI bij een snor begrenst ook het toerental tot 6000 rpm en een snelscooter haalt de 9000 rpm , de sproeier van de snorscooter was ook bedoeld tot 6000 rpm , komen we boven de 6000 rpm wordt het mengsel te arm en dus schraal.

    Heb je de sproeier vervangen kan de carburateur er weerop.

  4. #4
    Nieuw Lid decophil's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2008
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    Ook de rolletjes gaan we nu aanpakken.

    De orginele rollen wegen ongeveer rond de 7 a 8 gram ( per stuk ).
    Als je vlotter wilt optrekken kun je er 4,5 gram in doen , maar je zult wat inboeten op de top snelheid.

    Als eerste gaan we de afschermkap van het blok eraf halen.



    Achter die kap komen we dit tegen....



    Vooraan zien we dat grote tandwiel met achter de koppeling .Het kleinere tandwiel boven de grote is de startmotor.We gaan nu het voorste tandwiel eraf halen.


    Op het plaatje zie je dat die persoon een Electrische Impact Wrench gebruikt ( slagmoer sleutel ) Je vindt ze op E-bay rond de 50,00 Euro.

    We hebben de moer eraf en nu kunnen we het voorste deel eraf halen.


  5. #5
    Nieuw Lid decophil's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2008
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    Nu we het voorste tandwiel eraf hebben halen we ook de aandrijfsnaar aan de voorkant eraf en kunnen we de vario erzelf ook over de as naar voren schuiven zodat deze eraf komt.


    Als de vario naar voren halen zien we dit..

    Je ziet nu de achterkant van de vario je kijkt nu tegen de vario deksel , hier achter vindt je de rolletjes.



    Op het plaatje mist er 1 er horen er 6 in te zitten.
    Wissel de oude om voor de nieuwe en plaats alles weer terug en je bent klaar.

  6. #6
    Nieuw Lid decophil's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2008
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0

    Vario deel twee.

    Een vario kan op 3 manieren zijn begrenst :

    1) door een ring op de vario as.
    2) een verlengde vario as.
    3) een dubbele variodeksel.


    Hier zie je een vario met een dubbel deksel , deze dubbele deksel zorgt ervoor dat de twee delen die samen de vario vormen niet helemaal bij elkaar kunnen komen ( zelfde als de ring op de as ).

    Zou je de bovenste deksel weg laten zal je scooter sneller worden.
    Zelfde geld dan natuurlijk ook voor die ring op de as.
    Heb je een verlengde as als vario begrenzing , moet je de as zelf vervangen.
    Dus roep niet al te snel , dat je geen vario begrenzing hebt je ziet het niet altijd in de vorm van eem ring.
    Je kunt wel aan de vario schijf zelf zien tot welke hoogte de snaar komt want daar zal hij glimmen en waar hij niet komt is de schijf dof.

    Zo ik hoop dat jullie hier wat aan hebben

    Vriendelijke groet Decophil.

  7. #7
    Retro Club Member audie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 september 2009
    Leeftijd
    62
    Berichten
    2
    Rep kracht
    0
    Hoi Decophil, heel goed en duidelijk uitleg vooral met foto's is het nog makkelijker.
    Mijn compliment.

    @udie
    antonia likes this.
    Mijn Homepage [url]http://home.kpn.nl/piepl011/[/url]

  8. #8
    Nieuw Lid decophil's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2008
    Leeftijd
    55
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    Ik hoop dat er wat mensen zijn die er wat aan gaan hebben.
    Het bracht mij de middag door , het weer was toch al niet zo best vandaag.

    Grt decophil.

  9. #9
    ScooterHulp Team
    Geregistreerd
    3 januari 2010
    Leeftijd
    32
    Berichten
    214
    Rep kracht
    10
    Hey Deco,
    Mooie omschrijving goed duidelijk uitgelegd met die foto's.
    Zal binnenkort ook eens gan kijkenXD

  10. #10
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    25 mei 2010
    Leeftijd
    26
    Berichten
    6
    Rep kracht
    0
    Iemand enig idee, hoe je een fosti edwards moet opvoeren.
    Ik kan namelijk nergens het bekende 'draadje' vinden. Wat ik los zou kunnen maken zodat hij 45 loopt. Alleen dat is dus het probleem, kan het nergens vinden. Weet iemand waar ik dan wel moet zoeken? Of wat ik zou moeten doen.

    Alvast bedankt!

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •