Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: eerste Onderhoudsbeurt

  1. #1
    Retro Club Expert kremers's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    41
    Berichten
    135
    Rep kracht
    9

    Thumbs up eerste Onderhoudsbeurt

    Vandaag de snorrie de 500 km onderhoudsbeurt gegeven.
    Het volgende eraan gedaan.

    *Olie wissel 5w/40
    *Bougie verwisseld voor een NGK Bougie
    *Luchtafstelling en Stationair bijgeregeld.
    *Sproeier vervangen voor maat 82
    *Kleppen gecontroleerd en gesteld
    *Gasnaald niveau (lipje) versteld naar boven. (Echter wat doet dit exact??) en moet deze zo ver mogelijk naar boven of beneden staan ?

    Bij het stellen van de kleppen viel gelijk op dat de inlaatklep op 0.05 stond (dus goed), echter de Uitlaatklep stond op 0.04 (deze is nu gezet op 0.10, en natuurlijk heb ik mijn twijfels of ie bij aflevering wel goed stond.

    en het voornaamste maar niet onbelangrijke werk, was het controleren van de bouten/moeren, hiervan zaten er toch behoorlijk wat los..

    al met al is het goed gegaan en heeft het weer wat centjes uit gespaard.

    De snor rijdt op dit moment nog beter, met een nog beter trekvermogen.
    (Maar misschien zit dit wel tussen de oren ;-) )


    ******* Met dank aan de posters die de How to's hebben gemaakt *******

  2. #2
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Goede modificaties, echter het volgende;

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kremers Bekijk bericht
    *Gasnaald niveau (lipje) versteld naar boven. (Echter wat doet dit exact??) en moet deze zo ver mogelijk naar boven of beneden staan ?
    Laat de gasnaald op de middelste stand staan.
    Wat je nu gedaan hebt is de naald laten zakken waardoor hij momenteel wat armer staat afgesteld. Stel je de borgclip naar beneden wordt het weer iets rijker.

    Maar over het algemeen hoef je daar niet mee aan de gang. Tegenwoordig is het zo dat de gasnaald al niet meer af te stellen is. B.v. bij de nieuwere (horizontale) motorblokken van Peugeot.

  3. #3
    Retro Club Expert kremers's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    41
    Berichten
    135
    Rep kracht
    9
    Thnks voor de info, nou weet ik ook wat dit doet.

    gr.

  4. #4
    Retro Club Expert kremers's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    41
    Berichten
    135
    Rep kracht
    9
    @ouwe beunoloog

    Goede tips waarvoor dank !

    kan je me misschien nog vertellen hoeveel 1/2 of hele omwentelingen normaal gesproken de lucht schroef gesteld staat ? Bij een sproeier van 82 en de gasnaald op halver wege.

    heb nu af en toe dat ie wat inhoud bij gas loslaten en plotsling gas geven.
    (Da's minder handig in een bocht moet ik zeggen)

    Thnks voor de reactie !

    gr.

    Danny

  5. #5
    tukker47
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kremers Bekijk bericht
    @ouwe beunoloog

    Goede tips waarvoor dank !

    kan je me misschien nog vertellen hoeveel 1/2 of hele omwentelingen normaal gesproken de lucht schroef gesteld staat ? Bij een sproeier van 82 en de gasnaald op halver wege.

    heb nu af en toe dat ie wat inhoud bij gas loslaten en plotsling gas geven.
    (Da's minder handig in een bocht moet ik zeggen)

    Thnks voor de reactie !

    gr.

    Danny
    bij de how to,s staat een stukje over de werking en afstelling van
    een 4 takt carburateur en lees vooral even het stukje over de aceleratie pomp
    ik heb dat ding ook uitgeschakeld en m,n lucht schroef staat op 1/4


    groeten ipie

  6. #6
    Ouwe beunoloog
    Guest
    Yep dat overbodig prul op je carb (zoals tukkertje aangeeft) uitschakelen.
    De luchtmengschroef op 1,5 slag of 540 graden. Dit is de basisafstelling. Vanuit dat punt kun je gaan pieken (hoogste RPM-punt zoeken) zodat de carb optimaal staat afgesteld op de motor.

    Dus met een (reeds) warme en draaiende motor de mengschroef steeds een beetje naar links of rechts draaien net zolang tot de motor wat omhoog schiet in toeren, eenmaal dat punt bereikt het geheel met de stationairschroef weer afstellen tot een normaal toerental..., ongeveer op 1.500/1.800 RPM.

    Dealer kan dit ook voor je doen middels een CO2 meting.., mits apperatuur aanwezig uiteraard. (zelf kun je het ook maar dan op gehoor)

  7. #7
    Retro Club Expert kremers's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    41
    Berichten
    135
    Rep kracht
    9
    vanmorgen hebben we de koppeling vervangen !
    Niet omdat deze versleten was, maar heb er een race exemplaar voor teruggezet.

    De reden hiervoor was dat het trekvermogen dermate afnam hier in de heuvels dat het bijna onvermijdelijk was om naast de scoot te gaan lopen.

    De snor maakt nu aan het begin meer toeren (dus de koppeling komt later op) wat resulteert in een beter vermogen.

  8. #8
    Nieuw Lid
    Geregistreerd
    2 augustus 2010
    Leeftijd
    43
    Berichten
    0
    Rep kracht
    0
    Kremers ik snap je verhaal niet.Als je een race koppeling laat zetten wilt zeggen dat ie betere aangrijp punten heeft.En strakker in het kopplhuis zit.Als jij met meer toeren wilt klimmen Zal je met de rollen moeten gaan vogelen,die zorgen ervoor dat de poellies wat meer open blijven staan zodat je een betere overbrenging hebt.Een slippende koppeling is geen oplossing om met meer toeren de berg op te komen.
    Ik snap het zo ie zo niet dat je steeds blijft prullen aan een scoot met nog garantie.De mijne is nog helemaal orgineel alleen de begrenzer is eraf.En ik ben ook zwaarder dan normaal en rij ook nog met mijn meisje erbij.Dan komt het gewicht van ons samen ook boven het toegestaande gewicht wat de scoot mag hebben.Als ik voor de brug sta te wachten en trek op rijdt de scoot zonder enig probleem omhoog en zit gewoon goed in de toeren.En ik heb een fosti grande retro dus gelijk aan de agm.
    Dus het probleem moet toch echt ergens anders in zitten.

    Trouwens ga je nu nog steeds naar die zelfde dealer voor je onderhoud enzo als in het begin? Want dan zie ik geen lang leven voo je nieuwe scoot.

    Mvg;
    Martijn

  9. #9
    Retro Club Expert kremers's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juni 2011
    Leeftijd
    41
    Berichten
    135
    Rep kracht
    9
    hoi bamiblokrijder,

    wellicht was ik teveel eisend omtrent het trekvermogen.
    hier in het limburgse heuvellandschap.

    maar na onze eerste asfalt ervaring boeit snelheid me niet meer en blijft de snor begrensd.

    maar ik snap je standpunt !

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •