Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Benzine of Elektrisch?

  1. #1
    imported_Mika
    Guest

    Benzine of Elektrisch?

    Zo hier zal ik mijn vraag gaan stellen.

    Ik ben op zoek naar een ideale retro voor mijn vervoer naar werk, de afstand van werk en mijn thuis bedraagt 15 km per rit dus 30 km per dag. Dat is dus per week 150 kilometer en maandelijks is dat 600 km.
    Dat is een behoorlijke aantal.
    Vandaar dat ik aan het overwegen ben om een Retro te aanschaffen.
    Maar de vraag is dus : Elektrische of Benzine ?
    Wil heel graag weten wat hier voor en nadelen van zijn van beide.
    Ik hoop dat jullie hier mij kunnen helpen voordat ik een spijtaankoop doe.

    Alvast erg bedankt.

    Mika

  2. #2
    imported_Mika
    Guest
    Ik heb hier voor en nadelen opgesomd zodat ik duidelijke overzicht heb welke het meest geschikte is voor mij :

    ~ Voordelen
    Electrisch :
    - 28,8 euro per jaar aan stroom kosten ( 30 km op elke werkdag
    - Weinig onderhoud
    - Lichter
    - Meer koppel dan benzine
    - Milieuvriendelijk

    Benzine :
    - Langere afstand op 1 tank als ecletrisch. ( Ong 200 km per tank )
    - Overal te tanken
    - Bijna dubbel goedkoper bij aanschaf dan electrisch
    - Meer opvoer mogelijkheden
    - Populairder en overal te koop

    ~ Nadelen

    Electrisch :
    - bijna elke dag opladen
    - Minder km op volle accu ( ong 60 km )
    - Niet overal te opladen, zeker niet als je onderweg bent
    - Bijna dubbel zo duur bij aanschaf als benzine
    - Nieuwe accu kost enorm veel geld
    - Elke x rekening houden met de accu voordat je vertrekt, of je dan wel thuis kan komen zonder te opladen.

    Benzine :
    - brandstof zeven keer zo duurder als electrisch
    - Vaker onderhoud
    - Milieu onvriendelijk
    - Minder koppel dan elektrisch
    - Mogelijk op duurdere brandstofkosten in toekomst

    Als ik een electrische retro ga kopen dan gaat het mij ongeveer 1700 euro kosten en de benzine kost dat ongeveer 1000 euro. Dus het verschil kwa brandstof kosten is ongeveer 186 euro per jaar. Dat vind ik eigenlijk geen groot verschil, want dat betekent dus dat ik ongeveer drie en half jaar op electrische scooter moet rijden om voordeel te krijgen tegenover de benzine. Hier duidelijke overzicht :
    Electrische kost 1700 en heeft 29 euro per jaar aan brandstofkosten ( 3O km per werk dag )

    Benzine retro kost 1000 euro en heeft 216 euro per jaar aan brandstof kosten.
    Dus met de electrische bespaar ik 216-29 = 187 euro per jaar aan brandstof.
    Aanschaf van electrisch is 700 euro duurder dus :
    700 : 187 = 3.7 jaar moet ik op electrische rijden om er voordeel uit te halen.
    Dat lijkt me niet waard, drie jaar lang elke dag opladen terwijl ik met benzine zorgeloos over de weg kan scheuren.


    Dat is zo'n beetje alles wat ik weet over dit. Als er iets wat het niet waar is zou ik graag willen vernemen van jullie en ik hoop dat mensen hier hun ervaringen kan uitdelen zodat ik zekerder ben om 1 van die te kiezen. En ik ben ook benieuwd naar de meningen van mensen hier op forum

    Groetjes Mika

  3. #3
    Retro Club Member supervalk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 februari 2008
    Leeftijd
    56
    Berichten
    33
    Rep kracht
    0
    Mika, je geeft zelf al een mooie vergelijking tussen elektro en benzine. Het grootste voordeel zie ik toch wel de bewegingsvrijheid die je hebt met een benzinemotor, je zou bijvoorbeeld mee kunnen rijden in de 2e Retrotoertocht die 22 Mei 2011 vanuit Arnhem wordt gereden.
    Maar ook als je zelf eens lekker een ritje wil maken hoef je niet elke keer de radius van je accu te controleren.
    Ik zou zeggen "Benzine"

    gr. Martin

  4. #4
    tukker47
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mika Bekijk bericht
    Ik heb hier voor en nadelen opgesomd zodat ik duidelijke overzicht heb welke het meest geschikte is voor mij :

    ~ Voordelen
    Electrisch :
    - 28,8 euro per jaar aan stroom kosten ( 30 km op elke werkdag
    - Weinig onderhoud
    - Lichter
    - Meer koppel dan benzine
    - Milieuvriendelijk

    Benzine :
    - Langere afstand op 1 tank als ecletrisch. ( Ong 200 km per tank )
    - Overal te tanken
    - Bijna dubbel goedkoper bij aanschaf dan electrisch
    - Meer opvoer mogelijkheden
    - Populairder en overal te koop

    ~ Nadelen

    Electrisch :
    - bijna elke dag opladen
    - Minder km op volle accu ( ong 60 km )
    - Niet overal te opladen, zeker niet als je onderweg bent
    - Bijna dubbel zo duur bij aanschaf als benzine
    - Nieuwe accu kost enorm veel geld
    - Elke x rekening houden met de accu voordat je vertrekt, of je dan wel thuis kan komen zonder te opladen.

    Benzine :
    - brandstof zeven keer zo duurder als electrisch
    - Vaker onderhoud
    - Milieu onvriendelijk
    - Minder koppel dan elektrisch
    - Mogelijk op duurdere brandstofkosten in toekomst

    Als ik een electrische retro ga kopen dan gaat het mij ongeveer 1700 euro kosten en de benzine kost dat ongeveer 1000 euro. Dus het verschil kwa brandstof kosten is ongeveer 186 euro per jaar. Dat vind ik eigenlijk geen groot verschil, want dat betekent dus dat ik ongeveer drie en half jaar op electrische scooter moet rijden om voordeel te krijgen tegenover de benzine. Hier duidelijke overzicht :
    Electrische kost 1700 en heeft 29 euro per jaar aan brandstofkosten ( 3O km per werk dag )

    Benzine retro kost 1000 euro en heeft 216 euro per jaar aan brandstof kosten.
    Dus met de electrische bespaar ik 216-29 = 187 euro per jaar aan brandstof.
    Aanschaf van electrisch is 700 euro duurder dus :
    700 : 187 = 3.7 jaar moet ik op electrische rijden om er voordeel uit te halen.
    Dat lijkt me niet waard, drie jaar lang elke dag opladen terwijl ik met benzine zorgeloos over de weg kan scheuren.


    Dat is zo'n beetje alles wat ik weet over dit. Als er iets wat het niet waar is zou ik graag willen vernemen van jullie en ik hoop dat mensen hier hun ervaringen kan uitdelen zodat ik zekerder ben om 1 van die te kiezen. En ik ben ook benieuwd naar de meningen van mensen hier op forum

    Groetjes Mika
    hoi mika

    even terug te komen op de zogenaamde accu scooter ik zie er meer nadelen aan dan voordelen persoonlijk maar die geef jij zelf ook al aan en dan nog de accu,s vaak zit er bij de goedkopere scooter een lood accu in die bij koud weer veel minder radius zal hebben en een echte lange levensduur hebben ze ook niet een lion accu is momenteel een van de beste soorten die ze hebben veel meer ampere,s en geen geheugen effect en zijn sneller te laden maar met die accu,s kost een scooter al snel rond de 3000 euro
    voor je de benzine kosten er dan uit hebt is de accu waarschijnlijk al weer
    stuk en ben je weer vele euro,s kwijt voor een nieuwe accu
    en dan nog de radius waar je altijd rekening mee moet houden benzine kun je bij vullen en dan weer vrolijk verder tuffen en wat het onderhoud betreft dat valt wel mee olie verversen bougie vervangen en transmissie olie kun je allemaal zelf wel zelf gebruik ik olie van de action vol syntetische (moeilijk woord ) en kost nog geen 4 euro per liter kun je gewoon 5000 km laten zitten geen probleem doe ik ook en transmissie olie kost ook niet zo veel en als je een beetje handig bent kun je vele reparaties en kleppen stellen ook zelf doen


    groetjes ipie

  5. #5
    imported_Mika
    Guest
    Bedankt voor de reacties.
    Ik denk dat ik nu al een aardige visie heb gekregen omtrent electro en benzine scooters.
    Na veel informatie te hebben opgezocht op internet ben ik vandaag tot conclusie gekomen dat Benzine inderdaad beter is op alle vlakken.

    Dus het is nu voor mij een kwestie van zoeken naar een juiste benzine's Retro.

    Maar ik heb ook zo'n beetje overal gelezen dat de Retro's uit China kwalitatief laag zijn.
    Of heb ik het verkeerd begrepen? Zijn de alle Retro's alleen afkomstig uit China?
    Bestaan er ook Europese versies daarvan?

  6. #6
    Retro Club Member supervalk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 februari 2008
    Leeftijd
    56
    Berichten
    33
    Rep kracht
    0
    Hoi Mika,

    Inderdaad komen onze Retrootje's allen uit China en ook nog eens bijna uit dezelfde fabriek ondanks dat ze hier onder verschillende merknamen op de markt worden gebracht.
    Het negatiefe over de scooters is er nu wel een beetje af, je ziet steeds meer gerenomeerde scooter-zaken overgaan tot de verkoop ervan en ook de populariteit zegt een hoop.
    Wel blijft het nog altijd nodig om te kijken bij wie je hem koopt, want er zitten helaas nog altijd een paar "snelle jongens"tussen die makkelijk geld willen verdienen en van evt. service niets geven.
    Kortom kijk goed rond en vergelijk niet alleen de prijzen maar ook de service.

    Succes ermee,

    Martin

  7. #7
    imported_Mika
    Guest
    Dank je Martin.
    Ik zal in een andere topic nog een vraag stellen over welke merk Retro ik beste kan nemen. Want wil het niet off-topic houden hier =)

  8. #8
    tukker47
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mika Bekijk bericht
    Bedankt voor de reacties.
    Ik denk dat ik nu al een aardige visie heb gekregen omtrent electro en benzine scooters.
    Na veel informatie te hebben opgezocht op internet ben ik vandaag tot conclusie gekomen dat Benzine inderdaad beter is op alle vlakken.

    Dus het is nu voor mij een kwestie van zoeken naar een juiste benzine's Retro.

    Maar ik heb ook zo'n beetje overal gelezen dat de Retro's uit China kwalitatief laag zijn.
    Of heb ik het verkeerd begrepen? Zijn de alle Retro's alleen afkomstig uit China?
    Bestaan er ook Europese versies daarvan?
    hoi mika


    ik heb alle vele merken scooters gezien de kymco de sym en weet ik allemaal wat ze hebben allemaal het zelfde chinese blok wel is het zo dat er importeurs zijn die zelf verbeteringen laten aanbrengen in het
    motor blok rover bikes is er een van die toch wel een aantal aanpassingen heeft laten doen ten opzichte van andere importeurs hoe weet ik dat ik heb zelf een blok uit elkaar gehaald van roverbikes die was vast gelopen na 12000 km
    omdat m,n neefie de olie had verschoond en vergeten was er nieuwe op te doen het blokje heeft 12000 kilometer probleemloos gelopen zonder mankementen we hebben ook een ander blok van het zelfde type uit elkaar gehaald en daar zaten kwalitatief mindere onderdelen in die kwam van een scooter die 995 euro koste bij roverbikes zijn de scooter wel wat duurder maar dan krijg je ook een beter blok dus er is wel verschil

    groeten ipie

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •