Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Aprilia Habana Custom perikelen

  1. #1
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    25 juni 2008
    Leeftijd
    59
    Berichten
    3
    Rep kracht
    0

    Exclamation Aprilia Habana Custom perikelen

    Ten eerste ben ik blij dat ik dit forum ontdekt hebt. Volgens mij kan ik hier goed terecht met mijn vragen en/of antwoorden.

    Ik ben sinds een tijdje 'trotse' bezitter van een Aprilia Habana Custom, bouwjaar 2001
    Echter loop ik, na mijn garantie periode, tegen problemen aan.

    Regelmatig is mijn zuiger inclusief veren om zeep. Na hem bij verschillende scooter zaken gebracht te hebben en er een nieuwe zuiger en/of cilinder opgezet is loopt hij weer een aantal weken. Echter na een 2-tal weken is het probleem weer aanwezig.

    Nu heb ik begrepen dat het komt door het luchtfilter. Dit eerste model blijkt veel zand(stof) naar binnen te zuigen waardoor de zuiger van slag raakt. Men wist echter geen juiste oplossing voor dit orobleem.

    Om kosten te sparen ben ik nu zelf begonnen met het repareren van mijn scooter.
    Er is 2 wkn geleden een nieuwe zuiger op gezet, (cilinder was nog oke) en de scooter startte weer zonder problemen.

    Nu heb ik het volgende probleem:
    Als ik een stuk gereden heb, en de scooter daarna stil zet, wil hij naar een tijdje niet starten. De bougie blijft droog, geeft een juiste vonk, echter de benzine blijft volgens mij achterwegen.
    Is het juist om te concluderen dat er valse lucht aangezogen wordt? Of ben ik de verkeerde weg ingeslagen.
    Het is de bedoeling om de cilinder & zuiger te controleren echter door tijdgebrek ben ik daar nog niet aan toegekomen.

    Mocht iemand ervaring hebben met dit type scooter zou ik graag, via dit forum, informatie willen uitwisselen.

    Alvast bedankt,

    Jan

  2. #2
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    30 mei 2008
    Leeftijd
    38
    Berichten
    8
    Rep kracht
    0
    Bij dit probleem denk ik aan twee dingen:

    - door al dat zand en stof heb je een aantal cylinders en zuigers versleten en ondertussen ook je krukaslagers, waardoor cartercompressie weglekt langs de keerringen.
    Dit kun je "meten" door je vario eraf te halen en te voelen of je de krukas op en neer of heen en weer kunt bewegen.

    - bij een warme motor start je met normaal mengsel (geen choke) en ietsje gas. hierdoor heb je meer druk in je cylinder en moet de vonk krachtiger zijn om te ontsteken. Doordat je de startmotor gebruikt wordt er (te)veel weggenomen voor de bobine en start je scooter niet.

  3. #3
    Retro Club Member
    Geregistreerd
    25 juni 2008
    Leeftijd
    59
    Berichten
    3
    Rep kracht
    0
    Bedankt voor de snelle reactie Walprilia.:D

    De krukas (& lagers) zijn pas geleden nog vervangen, dus zou dit, in principe, geen probleem moeten opleveren.

    Je spreekt ook over het niet genereren van een vonk doordat ik met de start motor start.
    Echter komt het probleem voor als hij al een tijdje stilstaat (een aantal uren) en de bougie is ook niet vochtig.
    De kleur is goed (koffiebruin).
    Ik heb het gevoel dat er geen benzine naar binnen gezogen wordt. Als ik namelijk wat bezine rechtreeks inspuit dan wil hij wel starten.

    Klopt het nog steeds dat het aan de compressie (valse lucht) kan liggen??

    Alvast bedankt,

    Jan

  4. #4
    Geliefde Grote Leider :) SF2Heino's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 oktober 2006
    Leeftijd
    53
    Berichten
    6.294
    Rep kracht
    20
    Lees net je verhaal Jan ..
    als ie steeds de zuiger en/of cylinder opvreet is er meer aan de hand ..

    een cylinder kan door paar dingetjes een herhaalde vastloper krijgen :

    1) Frictie door knelplekken , waarop zuiger vroeger of later in de wand loopt..boring niet meer rond /verkleuringen in wand

    2) Beschadiging in wand / aan poort waardoor zuiger in metaal vreet

    3) Gebrek aan smering , waarop die telkens weer warm loopt bij oplopen temperatuur

    4) verkeerd om monteren zuiger ..(pijltje altijd naar uitlaat laten wijzen: zoniet lopen slotjes over poort ipv op gladde wand en slaat ie met zuigerveer in poort vroeger of later

    probleem 1 en 2 zijn verholpen met nieuwe cylinder/zuiger

    Kleine inspectie aan je smeersysteem wel goed idee ...
    Zaak is even te te testen of als je vliegwiel ronddraait (met hand) er uiteindelijk ook druppeltje olie uit pompje komt en slangetje niet stuk/poreus is ,desnoods zet je afstelling voor zekerheid vooraf beetje hoger dat ie wat meer olie krijgt
    Rookt ie later kan je altijd makkelijk weer terug stellen naar lager niveau

    die zuiger is weetje ..zal wel okee zitten , maar wel vermelden waard ..

    Je luchtfilter is niet anders als bij andere scoots , maar zit dicht bij achterwiel dus wel reinigings gevoelig ..mag eigenlijk met af en toe schuimpje reinigen geen probleem zijn .
    Met twee weken rijden in de sahara tussen het ultra knalharde silicium zand maybe maar in nederland is eens per 3 maanden keer lfilter reinigen al heel scherp onderhoud hoor !..Menig scoot is in geen drie jaar schoongemaakt in filter :)

    Wat wel goed kan is dat bv op spruitstuk valse lucht word getrokken..start dan slecht omdat verhouding benz/lucht verstoord word ..als ie aanslaat word ie ook heter als normaal door extra zuurstof en met name nieuwe cylinders die nog wat ruw en niet lekker smooth gesleten zijn kan die extra warmte zo snel tot item 1 leiden..knelplekken en warmslaan

    Ik zou op zoek gaan naar zweet plekken bij inlaat ,vette plekken op blok geven vaak al aan dat er lek zit ergens ..let ook op de boutjes spruitstuk of er niet eentje dol is of iets ...

    Als er lekkage gevonden en verholpen is keer opnieuw de howto luchtafstellendoen om benz lucht verhouding goed te pieken en dan hopelijk veel probleemloze nieuwe kilometers !
    :p

    ............當您朝右边看时您什么都不能看到在左边!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Soortgelijke discussies

  1. Aprilia Mojito Custom 50
    By Chemado in forum Scooter Ervaringen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 17 maart 2008, 17:22
  2. storing habana mojito custom
    By habana16 in forum Technische Vragen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 25 november 2007, 16:11
  3. Aprilia mojito custom elec schema 50cc
    By Flaming Rox in forum Elektrische Schema's
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 13 augustus 2007, 20:09
  4. Typegoedkeuringsnummer van aprillia habana custom
    By matthijs in forum Algemene Vragen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 23 juni 2007, 00:39

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •